Senaste inläggen
60.
Aliens(1986) av James Cameron
Ripley hittas efter 50 år i rymden av ett bärgningsskepp. Väl tillbaka på jorden får hon höra att ett antal kolonisatörsfamiljer numera lever på planeten där hon tidigare stött på 'aliens'. Man har emellertid tappat kontakten med kolonisatörerna, och skickar därför Ripley och en grupp marinsoldater för att eventuellt rädda överlevande men också för att förinta 'aliens'.
59.
Det femte elemetet(1997) av Luc Beson
Taxichauffören Korben Dallas lever i det 23:e århundradets New York. En vanlig dag får han en mycket ovanlig passagerare och blir indragen i jakten på det femte elementet som ska rädda jorden från dess undergång. Den mystiska, kvinnliga huvudpersonen Leeloo visar sig snart sig stå i centrum för den vilda jakten, där den grymme Zorg och hans brutala undersåtar kämpar mot världens härskare med munken Cornelius i spetsen.
58.
Gudfadern(1972) av Francis Ford Coppola
Coppolas klassiska filmatisering av Mario Puzos roman om en maffiafamilj i New York. I centrum står Don Corleone, Gudfadern, men också hans söner bistår honom vid det intrikata maktspel som pågår mellan Corleone och de andra familjerna i området.
Den före detta spionen Ryan har privata problem, han har försummat dottern under uppväxten och slutar sitt jobb för att kunna vara närvarande. Ett problem är att han också är skild, hans före detta fru är gift med en industrimagnat och relationen mellan Ryan och hans ex är inte den bästa. Dottern vill åka till Frankrike och studera konst, pappan är orolig; hon är bara 17 år och ganska oerfaren vad gäller världen. Till slut ger han med sig, trots allt skall hon åka tillsammans med en vän och stråla samman med sin väns kusiner i Paris.
När hon kommer till Paris så visar det sig att även hon har blivit lurad, hennes kompis har sett till att det är föräldrafritt och att de har en lägenhet helt för sig själva. Hon ringer pappa, överväldigad av dåligt samvete. Plötsligt rusar det in män och kidnappar hennes vän och börjar leta efter henne... Nu börjar en riktig berg och dalbana; vem ligger bakom – är det exfruns nya man som har fiender, eller är det något från hans tidigare liv?
Oj! Vilken actionrökare detta är. Det är en enorm handsvettsutveckling hela filmen igenom. Luc Besson är en av manusförfattarna, men lite av hans ande vilar över hela filmen, speciellt actionscenerna. Efter halva filmen trodde jag inte att jag kunde ha något adrenalin kvar i kroppen, men ack så fel jag hade – filmen fortsätter att öka och mina stackars binjurar bara fortsätter att pytsa ut adrenalin.
Det är snygga miljöer, bra skådespeleri – i alla fall efter det att den lite styltiga början är över. Jag var nervös efter den lite krystade inledningen som inte kändes komfortabel någonstans, men sedan släpper det. Jag förstår att regissören – Pierre Morel – inte har så mycket erfarenhet av regiarbetet, han tycks ha jobbat mycket som filmfotograf. Men jag tycker mig märka det på hur säkert kameraarbetet är hela tiden. Liam Neeson, som spelar Ryan, gör ett utmärkt jobb, man tror verkligen på hans djupa oro för dottern. Neeson har ett naturligt sorgligt uttryck i ögonen, så man blir lite småintresserad av hur denna före detta agent egentligen mår av sina erfarenheter. Detta är något som man bortser efter en liten stund, man är fullt upptagen med att stirra på filmen utan att blinka, torka av de våta handflatorna mot knäna och försöka bortse från att hjärtat hoppar i bröstet på en...
Underhållning! Filmen är enbart gjord för att underhålla, och det gör den. Jag brukar prata om att "om en film levererar så skall den också ha betyg därefter". Man kan inte sätta sig på finkulturens höga hästar och fnysa föraktfullt om att det "ändå bara är underhållning"! ALL KULTUR ÄR BARA UNDERHÅLLNING – TIDSFÖRDRIV! Sedan kan det vara mer eller mindre berikande för individen, men det är en helt annan sak.
Jag ger Taken ett mycket högt betyg, den underhåller ta mig tusan hela vägen och – utan att avslöja för mycket ur filmen – så är jag mycket svag för hämnarfilmer...
En klockren fyra för filmen som helhet. Skådespeleriet – bortsett från i början av filmen – ligger på en stabil trea. Bra, utan att vara lysande. Men som sagt: ifråga om handsvettsutvecklingshandduksbetyg så får den en stabil FEMMA
Scott Pilgrim har aldrig haft några problem med att få tjejer. Det är att bli av med dem som brukar visa sig svårt. Kärlekslivet är inte enkelt, där finns ex-flickvännen som krossade hans hjärta men nu är tillbaks i stan såväl som tonårsflörten han försökt bli av med ända sedan Ramona först uppenbarade sig för honom. Han upptäcker dock snart att hans nya flamma har det allra värsta bagaget: ett obehagligt förbund av ex-pojkvänner kontrollerar hennes kärleksliv och kommer att göra vad som helst för att göra sig av med Scott.
va ja tycker om filmen :
va ska skriva om den här filmen?det blir väldig svårt eftersom det e manga.romantik.komedi drama o action i samma film.detta är iallafall årets coolaste film.slår nog inception o black swan me hästlängde i coolhet.men hur som helst så e filmen riktigt bra.Michael Cera gör sin bästa roll här helt klart.nu spelar han inte samma roll som han har gjort hela tiden.el gör han det?hmm det e en film ja kommer se många gånger helt klart.Ja märker att ja får ta redig funderare på om vilken som är årets film för det e riktigt svårt märker ja.men det om nåt annat inlägg
Arthur Bishop är en "mekaniker" - en elitmördare med en strikt kod och unik talang för att eliminera mål diskret. Det är ett jobb som kräver professionell perfektion och total avskildhet, och Bishop är den bästa i branschen. Men när hans mentor och nära vän Harry blir mördad, är Bishop allt annat än fristående. Hans nästa uppdrag är självpåtagen - han vill få de ansvariga döda. va ja tycker om filmen: Förväxla inte den här me charles brosnon filmen.. Den här filmen va medioker men det e ju stathanaction vi får o det gillar ja tillskillnad från seagal.vandamme o seagal action som inte e bra o dagens action gilalr ja inte heller men stathamaction gillar ja.hur som helst så e filmen bra.oväntat slut o bra action.Donald suntherland verkar ta vilket jobb som helst verkar det som.dock va han me i tio minuter bara.men som sagt.vill ni ha action så skulle ja ta den här från 2011 Betyg: 3 av 5 |
Bästa scenografi
Vinnare: Alice in Wonderland - Robert Stromberg och Karen O'Hara.
Tippade: Inception
Bästa Foto
Vinnare: Inception - Wally Pfister
Tippade: Black swan
Bästa Animerade Kortfilm
Vinnare: The Lost Thing - Shaun Tan, Andrew Ruhemann
Tippade: -
Bästa Animerade Långfilm
Vinnare: Toy Story 3 - Lee Unkrich
Tippade: Toy Story 3
Bästa Manus Efter En Förlaga
Vinnare: The Social Network - Aaron Sorkin
Tippade: The Social Network
Bästa Orginal Manus
Vinnare: The King's Speech - David Seidler
Tippade: Inception
Bästa Utländska Film
Vinnare: Hämnden - Susanne Bier
Tippade:
Bästa Manliga Biroll
Vinnare: Christian Bale - The Fighter
Tippade: The fighter
Bästa Kvinnliga Biroll
Vinnare: Melissa Leo - The Fighter
Tippade: Amy Adams - The Fighter
Bästa Soundtrack
Vinnare: The Social Network - Trent Reznor, Atticus Ross
Tippade: The Social Network
Bästa Sound-Mix
Vinnare: Inception - Lora Hirschberg, Gary Rizzo, Ed Novick
Tippade: The social Network
Bästa Ljudredigering
Vinnare: Inception - Richard King
Tippade: The social Netwrork
Bästa Smink
Vinnare: The Wolfman - Rick Baker, Dave Elsey
Tippade:
Bästa Kostym
Vinnare: Alice in Wonderland - Colleen Atwood
Tippade:
Bästa Dokumänter - Kort
Vinnare: Strangers no more - Karen Goodman, Kirk Simon
Tippade: -
Bästa Kortfilm
Vinnare: God of Love - Luke Matheny
Tippade: -
Bästa Dokumentär - Långfilm
Vinnare: Inside Job - Charles Ferguson, Audrey Marrs
Tippade: -
Bästa Visuella Effekter
Vinnare: Inception - Chris Corbould, Andrew Lockley, Pete Bebb, Paul J. Franklin
Tippade: Inception
Bästa Redigering
Vinnare: The Social Network - Kirk Baxter, Angus Wall
Tippade: Black swan
Bästa Sång
Vinnare: "We Belong Together" Toy Story 3 - Randy Newman
Tippade: "We Belong Together" Toy Story 3
Bästa Regi
Vinnare: The King's Speech - Tom Hooper
Tippade: The Social Network
Bästa Kvinnliga Huvudroll
Vinnare: Black Swan - Natalie Portman
Tippade: Black Swan - Natalie Portman
Bästa Manliga Huvudroll
Vinnare: The King's Speech - Colin Firth
Tippade: Jesse Eisenberg (The Social Network)
Bästa Film
Vinnare: The King's Speech - Iain Canning, Emile Sherman, Gareth Unwin
Tippade: Black Swan,
Kategorier: 24
Rätt: 7
Tippade: 18
Bra gala om ni frågar mej men nu e det dags att sova lite
ja som titeln lyder så e det dags snart o ja tänkte tippa vilka filmer ja tror vinner.dem som e fetmarkerade tror ja kommer vinna:
Bästa film:
* Black Swan
* The Fighter
* The Inception
* Kids Are All Right
* The King's Speech
* 127 timmar
* The Social Network
* Toy Story 3
* True Grit
* Winter's Bone
Bästa kvinnliga huvudroll:
* Annette Bening (The Kids Are All Right)
* Nicole Kidman (Rabbit Hole)
* Jennifer Lawrence (Winter's Bone)
* Natalie Portman (Black Swan)
* Michelle Williams (Blue Valentine)
Bästa manliga huvudroll:
* Javier Bardem (Biutiful)
* Jeff Bridges (True Grit)
* Jesse Eisenberg (The Social Network)
* James Franco (127 timmar)
* Colin Firth (The King's Speech)
Bästa regissör:
* Darren Aronofsky (Black Swan)
* David O. Russell (The Fighter)
* Tom Hooper (The King's Speech)
* David Fincher (The Social Network)
* Joel och Ethan Coen (True Grit)
Bästa kvinnliga biroll:
* Amy Adams (The Fighter)
* Helen Bonham Carter (The King's Speech)
* Melissa Leo (The Fighter)
* Hailee Steinfeld (True Grit)
* Jackie Weaver (Animal Kingdom)
Bästa manliga biroll:
* Christian Bale (The Fighter)
* John Hawkes (Winter's Bone)
* Jeremy Renner (The Town)
* Mark Ruffalo (The Kids Are All Right)
* Geoffrey Rush (The King's Speech)
Bästa originalmanus:
* Mike Leigh (Medan åren går)
* Scott Silver, Paul Tamasy och Eric Johnson (The Fighter)
* Christopher Nolan (Inception)
* Lisa Cholodenko och Stuart Blumberg (The Kids Are All Right)
* David Seidler (The King's Speech)
Bästa manus efter en förlaga:
* Danny Boyle och Simon Beaufoy (127 timmar)
* Aaron Sorkin (The Social Network)
* Michael Arndt, John Lasseter, Andrew Stanton och Lee Unkrich (Toy Story 3)
* Joel och Ethan Coen (True Grit)
* Debra Granik och Anne Rosellini (Winter's Bone)
Bästa utländska film:
* Biutiful (Mexico)
* Dogtooth (Grekland)
* Hämnden (Danmark)
* Incendies (Kanada)
* Outside the Law (Algeriet)
Bästa dokumentärfilm (långfilm):
* Exit through the Gift Shop
* Gasland
* Inside Job
* Restrepo
* Wasteland
Bästa dokumentärfilm (kortfilm):
* Killing in the Name
* Poster Girl
* Strangers No More
* Sun Come Up
* The Warriors of Qiugang
Bästa animerade film:
* Draktränaren
* The Illusionist
* Toy Story 3
Bästa kortfilm:
* Confession
* The Crush
* God of Love
* Na Wewe
* Wish 143
Bästa kortfilm (animerad):
* Day & Night
* The Gruffalo
* Let's Pollute
* The Lost Thing
* Madagascar, carnet de voyage
Bästa specialeffekter:
* Alice i Underlandet
* Harry Potter och dödsrelikerna: Del 1
* Livet efter detta
* Inception
* Iron Man 2
Bästa scenografi:
* Alice i Underlandet
* Harry Potter och dödsrelikerna: Del 1
* Inception
* The King's Speech
* True Grit
Bästa foto:
* Black Swan
* Inception
* The King's Speech
* The Social Network
* True Grit
Bästa kostym:
* Alice i Underlandet
* Kärlek på italienska
* The King's Speech
* The Tempest
* True Grit
Bästa klippning:
* Black Swan
* The Fighter
* The King's Speech
* 127 timmar
* The Social Network
Bästa smink:
* Barney's Version
* The Way Back
* The Wolfman
Bästa ljud
* Inception
* Toy Story 3
* Tron Legacy
* True Grit
* Unstoppable
Bästa ljudredigering
* Inception
* The King's Speech
* Salt
* The Social Network
* True Grit
Bästa musik:
* Draktränaren
* Inception
* The King's Speech
* 127 timmar
* The Social Network
Bästa låt
* "Coming Home" (Country Strong)
* "I See the Light" (Trassel)
* "If I Rise" (127 timmar)
* "We Belong Together" (Toy Story 3)
Vi får se imorn va ja har rätt el inte:P
idag har vi kommit till veckans klassiska scener enlig freddy men idag vill ja bara visa en snygg scen som tar det mesta
O som vanligt kan ni komentera o önska om ni så vill :)
Handling:
Reseskildraren Lemuel Gulliver tar ett uppdrag i Bermuda, men hamnar på ön Liliput, där allt är lite... mindre. Va ja tycker om filmen : Jack Black e en av mina favoriter bland komedi filmern.Men han har gjort mycket skitfilmer som man bara gäspar åt som den här o Year one.Walk hard o några till.Hur som helst.visst funkar den här filmen för en kväll.men ja skrattade inte en enda gång o det e väl syftet me den här filmen?för det råka ju faktiskt va en komedi men den är kanske mer för barn.vad vet ja.den här filmen kommer ja inte se igen iallafall Betyg -2 av 5 |
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|